Idag är vi vana med att storspel släpps i bristfälligt skick. Det är buggar, ogenomtänkta designbeslut och spellägen som saknas. Forza Horizon 4 var långt ifrån en av de värsta syndarna, men de första veckorna var det ett antal brister som fick spelarna att klia sig i håret eller till och med slita sitt hår i frustration. Redan från början var Forza Horison ett mästerligt spel, men de små irriterande bristerna grumlade en del av spelupplevelsen. Jag ville så gärna sätta 10/10 på spelet, men det gick inte att motivera ett sådant betyg när alla dessa brister fanns. Två månader efter spelets premiär har dock i stort sätt alla problem i spelet rättats till. Det här är vad som hände:

Buggen med skill score-räkningen i Weekly Challenge.

Veckouppdragen är ett av de roligaste inslagen i Forza Horizon 4. Varje vecka väljer spelmakarna ut en bil eller en bilklass, och erbjuder fyra olika uppdrag som man måste klara för att tjäna hundra Forzathon-poäng. Problemet de första veckorna var dock att vissa uppdrag helt enkelt inte gick att klara!

Syndaren i sammanhanget var uppdraget att tjäna skill score genom att göra stunts med sin bil. En vecka skulle man tjäna sju miljoner poäng med bilen, vilket kunde ta över en timme med en bil som inte är specifikt skapad för att tjäna poäng med. Det stora problemet var dock inte mängden poäng, utan att poängmätaren nollställde sig själv med jämna mellanrum! Man kom upp till en miljon poäng och plötsligt var mätaren nere på noll. Man kämpade sig upp till sjuhundratusen poäng, och så var mätaren nere på noll igen. Galat frustrerande förstås!

Lösningen: Efter ett par veckor fixade spelmakarna buggen, och sedan tog de bort skill score-uppdraget från veckouppdraget helt och hållet.

Weekly Challenge blev lättare.

I den mån det överhuvudtaget alls gick att klara veckouppdragen tog de ungefär tre till fyra timmar att klara. Jag gissar att många spelare klagade på att detta var för mycket tid att lägga på uppdragen varje vecka, för efter ett par veckor ändrades detta. Istället tog det bara tog ungefär fyrtiofem minuter till en timme att klara veckouppdragen.

Lösningen: Veckouppdragen tar nu kortare tid att klara. Jag måste hålla med om att en timme i veckan är en uppmärkt tid att lägga på veckouppdragen varje vecka. De är roliga att göra, men det finns så mycket annat i spelet man också vill göra.

Man kunde inte avsluta efter en avklarad Quick Play Team Adventure.

Det huvudsakliga onlinetävlingen i Forza Horizon 4 är Team Adventure. Två lag om sex spelaren tävlar i bäst av fem race. Som brukligt är i onlinespel så finns det så väl Quick Play som Rankat att välja mellan.

Rankat är förstås det seriösa läget där allt ska gå rätt till, medan casual-läget Quick Play är ett spelläge där man kan kastas in mitt i en pågående tävling när man ansluter sig. Efter avslutat äventyr i Quick Play så börjar man automatiskt på ett nytt äventyr, vilket i sig inte är ett problem, utan problemet de första veckorna var att det inte fanns något sätt att avbryta denna process.

LÄS ÄVEN: Vår recension av Forza Horizon 4

Efter avslutat äventyr fick man vänta i två-tre minuter på att nästa äventyr skulle laddas in och börja, och först när loppet dragit igång och alla bilarna drog iväg kunde man välja ”avsluta”. Grymt irriterande och dessutom kändes det väldigt taskigt mot de andra spelarna i laget att vara tvungen att avsluta efter att loppet hade börjat.

Lösningen: Spelmakarna satte som tur var in funktionen att man kunde avsluta med B-knappen direkt efter ett äventyr var över. Att funktionen inte var med från början var förstås väldigt underligt.

Det kunde ta upp emot en halvtimme att starta en match i Team Adventure.

Om två till tre minuters väntan på att lämna ett äventyr var segt var det ingenting emot att få igång en match. De första veckorna tog det vanligtvis omkring 20 till 30 minuter att få igång en match! För vissa spelare gick det inte alls. Problemet blev ännu större i och med att det fanns en achievement som krävde att man spelade tio online-äventyr. För vissa spelare som försökte samla alla achievements i spelet så tog det alltså tvärstopp.

Lösningen: Spelmakarna tog som tur vad tag i matchmaking-systemet och förbättrade det rejält. Numera tar det ungefär två till tre minuter att ansluta till ett rankat äventyr och en halv minut att ansluta till ett Quick Play-äventyr. Det känns som betydligt rimligare tider.

Den dubbla Forzathon-poängräkningen blev tydligare.

I Forza Horizon 4 kan man köpa olika hus i spelvärlden. De olika huset ger olika fördelar i spelet. Ett av dessa hus, som du får gratis om du har VIP Pass eller Ultimate Edition av spelet, är att du får dubbla Forzathon-poäng i de utmaningar som ger sådana. De första veckorna sade dock grafiken att du fått trettio poäng när du faktiskt fått sextio poäng, vilket gjorde att man var tvungen att gå in och menyerna och räkna på sin sammanlagda poäng för att se om man verkligen fått rätt in rätt mängd poäng.

Lösningen: Numera säger grafiken att man fått sextio poäng om man verkligen fått sextio poäng, vilket förstås gör saker och ting betydligt tydligare.

Veckomästerskapen var luddiga och felaktiga.

Ett annat inslag i det rullade veckoschemat i Forza Horizon 4  är onlinemästerskapen. Tolv spelare tävlar på tre eller fyra banor, inom i viss bilklass och inom en viss form av racing. De bästa får olika former av löningar i spelet efter avslutat mästerskap. Det låter ju enkelt och begripligt, eller hur? De första veckorna var dock dessa onlinemästerskap allt annat än enkla och begripliga.

LÄS ÄVEN: Har Forza Horizon 4 för många belöningar?

Mästerskapen utlovade en viss bilklass och en viss typ av racing i grafiken, men när mästerskapen väl drog igång var det plötsligt en helt annan bilklass och en annan typ av racing. Och nästa gång man testade samma mästerskap var det plötsligt något helt annat. Dessutom fungerade inte belöningarna som de skulle. Man kunde komma trea utan att få belöningen för att komma trea och man kunde komma tvåa och fick belöningen för att vara etta, och så vidare…

Lösningen: Numera så får man faktiskt spela den bilklass och den typ av racing som grafiken utlovar innan mästerskapet börjar. Vilken belöning man får beror i vissa fall fortfarande på slumpen dock…

Belöningarna för veckomästerskapen var tydligen för saftiga 

En annan sak som förändrats är att belöningarna för avslutat onlinemästerskap har blivit betydligt svagare än de var de första veckorna. Jag gissar att det beror på att det inte längre är elva-tolv spelare i varje mästerskap, som det var i början, utan snarare två-tre stycken spelare. Och att det då är alldeles för lätt att få belöningarna. Men i och med att belöningarna har blivit mindre intressanta, så är det rimligtvis färre som spelar säsongsmästerskapen också, vilket gjort att det bildas en ond cirkel…

 

Vad som fortfarande kan förbättras:

Det borde inte vara så noga med att det är tolv spelare i rankat Team Adventure.

Problemet med att dra igång ett rankat Team Adventure, sedan det inte längre tar en halvtimme att hitta en match, är att spelet är väldigt noga med att alla tolv spelarna måste godkänna en match innan den startar. Annars börjar matchmakingen om från början igen. Att spelmakarna tar sitt rankade läge på stort allvar är förstås bra. Problemet är bara att efter två-tre lopp så har ändå tre eller fyra spelare hoppat av äventyret. Ibland händer det att två-tre spelare hoppat av redan medan man väljer bil till det första loppet, så när första loppet börjar är det redan flera spelare som är borta. Det benhårda kravet att alla tolv spelare måste godkänna matchen drar således ett nöjes skimmer över hela systemet, när det i vilket fall ändå inte är tolv spelare när matchen börjar.

Lägg till det faktum att det, till skillnad från onlinespel som Splatoon 2 och Overwatch, inte nödvändigtvis är någon nackdel i Team Adventure att vara en mindre i laget, och pedanteriet blir ännu mindre rimligt.

Freeroam Rush borde plockas bort

Om du googlar ”Forza Horizon 4 Freeroam Rush” har toppresultaten namn som ”Freeroam Rush is ruining my experience of FH4!”, Freeroam Rush is Garbage,” ”Freeroam rush is the worst game type forza has ever made”, ”Why is Free Roam Rush a Thing!?”,  ”Team Adventure – Freeroam Rush is Dumb” och ”Forza Horizon 4 – Freeroam Rush is Luck based and has no place in Ranked Adventure”. Freeroam Rush är med god marginal spelets mest hatade inslag. På nätet möter du inte sällan spelare som älskar spelet, förutom Freeroam Rush som de avskyr.

LÄS MER: Hur Forza Horizon 4 får hela spelvärlden att leva

Problemet med Freeroam Rush – ett spelläge utan checkpoints där du tävlar från en punkt i den öppna världen till en annan – är, precis som en av skribenterna här ovan påpekar, att spelläget handlar för mycket om tur för att höra hemma i ett rankat spelläge. I teorin bygger Freeroam Rush på ett risk-reward-system: följer jag den säkra men inte snabbaste vägen som är utstakad på kartan eller chansar jag och kör rakt genom skogen? I verkligheten blir dessa race ren gambling. Om du inte har ett minne som en dator så har du ingen aning om hur spelvärlden ser ut bortom nästa kulle, och antingen kör du rakt in i ett träd eller så kör du inte in i ett träd. Det blir rätt löjligt alltihopa.

Spelmakarna har som svar på kritiken sagt att de ska kolla över spelläget. I och med att spelläget är en del av det rankade läget i spelet, är det förmodligen inte så enkelt att bara plocka bort det och ersätta det med något annat, utan att hela rankingsystemet påverkas. Det är dock uppenbart att många spelare skulle bli glada om spelläget byttes ut mot något annat.

Sammanfattning

Jag älskade Forza Horizon 4 redan från första dagen, men de första veckorna var spelet inte en produkt som jag med gott samvete kunde sätta 10/10 på. Nu har läget förändrats. Med undantag för Freemroam Rush har spelmakarna åtgärdat alla buggar och problem med spelet. Ett efter ett har irritationselementen försvunnit och istället har en välslipad spelupplevelse tagit dess plats. Man kan tycka att det är en självklarhet att spelmakarna rättar till bristerna i ett spel, men samtidigt förtjänar de beröm för att de har lyssnat till fansens klagomål och åtgärdat dem alla, ett efter ett.