Att hålla koll på alla bilar i Forza Horizon 4

Jag närmar mig 200 timmar i Forza Horizon 4 och det känns som jag bara skrapat på ytan ännu för vad spelet har att erbjuda. Det finns så många olika bilar, så många olika lopp och så många nya utmaningar och mästerskap varje vecka att det inte finns någon tid att göra allt som jag vill göra. Bara att testa alla de nya bilar som väller in i mitt virtuella garage och hitta den bästa tuningen för de bästa bilarna tar en jäkla massa tid.

Mitt projekt just nu är att hitta den bästa bilen till varje klass och varje typ av lopp, så jag har en konkurrenskraftig bil oavsett vilken typ av bilklass det blir när jag spelar ett Onlineäventyr. Här är bilarna jag spelar med just nu:

Det hade varit praktiskt om spelet på något sätt höll på koll vilken min favoritbil för varje typ av race vore. Nu kan man bara välja att markera ”favorit” på en bil eller inte, men snart har man femtio bilar som är ”favoriter” och då är det inte så lätt att minnas varför en viss bil är en favorit eller inte. Har jag den här bilen till för att drifta eller köra rally eller var det bara en bil som jag aldrig hann testa riktigt och tänkte testa senare? Så tills vidare är det klassiska papper och penna som gäller.

Nu är det vinter i Forza Horizon 4

Forza Horizon 4 är ett otroligt väldesignat spel, men även solen har sina fläckar. En väldigt märklig sak är att man inte se vilka bilar som har vinterdäck och inte har vinterdäck när det blir vinter i ett Onlineäventyr om det inte är vintersäsong utanför i spelet.

Det var så hela det här skriva upp bilar på papper började. För nu är det vinter i spelet och då har jag chansen att kolla vilka bilar som är vinterbilar och inte. Det hade förstås varit praktiskt om man kunde se vilka bilar som är vinterbilar och inte även när det inte är vinter. Jag hoppas verkligen spelmakarna lägger till den funktionen.

Att läsa sig till framgång i Forza Horizon 4

Nu har jag läst boken som jag skrev om i förra veckans avsnitt. Och den har redan gett resultat. Jag har aldrig vunnit ett onlinelopp med tolv spelare i Forza Horizon 4 förut, men den här veckan har segrarna rullat in. Första dagen vann jag ett Freemroam Rush-lopp (som ni kanske vet är min sämsta disciplin) och andra dagen vann jag ett Freeroam Rush-lopp till. Och tredje dagen lossnade det rejält. Jag vann två vanliga lopp, och till sist vann jag till och med ett helt Onlineäventyr!

Enligt boken så är de två vanligaste felen man som racingspelare gör:

1) Att hålla för hårt i handkontrollen.

2) Rikta blicken mot fel saker. Man ska bara titta mot den punkt dit man vill åka härnäst. Ser man på något annat finns risken att man styr dit istället för att styra dit man vill åka.

Det första felet är jag definitivt skyldig till. Jag blir som bekant lätt arg och upprörd när jag spelar tv-spel och då kramar jag om handkontrollen så att det knakar i plasten. Så den här veckan har jag börjat hålla koll på mina händer under loppen för att de inte ska försöka strypa handkontrollen precis hela tiden.

Den andra punkten är svårare att analysera, då det inte är något jag har tänkt på förut. Men jag har börjat att tänka på det också under loppen under veckan: att rikta blicken på rätt saker. Men det som jag säkert vet – som en person som har svåra koncentrationssvårigheter – så är jag väldigt lättdistraherad under ett lopp. Om någon kör av vägen framför mig, så kör jag också ofta själv av vägen. Och dyker den där ”du har levlat upp”-skylten upp mitt under ett lopp så tappar jag också koncentrationen för ett par sekunder och gör lätt ett misstag i nästa kurva.

När det gäller kurvtagning är förstås de vanligaste felen som spelare gör att bromsa för sent eller att bromsa för tidigt. Samt att komma för snävt in i kurvan.

Det är dock stor skillnad i kurvtagningen när man å ena sidan kör ensam eller mot datormotståndare eller när man kör mot riktiga spelare online. När man spelar online måste man ta kurvorna snävare än vad som känns riktigt bekvämt, för tar man vidare kurvor är det alltid någon som kör in i sidan på mig med full fart och jag flyger utanför banan och missar checkpointen. Så online får jag prioritera bort en del av farten genom kurvorna för att vara säker på att ingen ska kunna preja mig utanför banan.

Kontinuitet i Forza Horizon 4

Mina onlinelopp i Forza Horizon 4 ser ofta ut så här: jag kör jättebra genom hela loppet och är fullt i klass med de andra spelarna, förutom att jag gör ett enda misstag när jag missar en checkpoint eller kör rakt ut i skogen i en kurva (inte sällan på grund av att jag blivit utträngd, se ovan). Mitt stora mål online i Forza Horizon 4 just nu är att jag försöka att eliminera de här misstagen. Jag prioriterar att köra lite säkrare i onlineloppen just nu, för att vara säker på att jag inte gör de här misstagen. Jag vill inte köra bort mig direkt i ett lopp bara för att jag är för het, och sedan vara efter alla andra under hela loppet. Utan jag vill känna att jag är med. Jag vill skapa en kontinuitet där jag inte längre gör dessa stora misstag. Och med tanke på att segrarna har börjat att ramla in den här veckan kanske det inte är någon dålig idé att bygga en sådan grund…

Går online i Mass Effect 3

Den här veckan spelade jag online i Mass Effect 3 för första gången. Innan jag spelade Salmon Run i Splatoon 2 för två år sedan så var jag aldrig intresserad av det här Horde-upplägget där fyra spelare tillsammans tar sig an vågor av datafiender, men efter Salmon Run så måste jag säga att jag älskar upplägget. Salmon Run satte dock ribban otroligt högt, men det hindrar inte online-läget i Mass Effect från att vara riktigt underhållande det också. Det är faktiskt mycket, mycket roligare än jag hade förväntat att det skulle vara. Det är nästan lika beroendeframkallande som Salmon Run tro det eller ej.

Jag gillar också att onlineläget är så tätt knutit till single-player kampanjen. Upplägget är att medan du i kampanjen spelar som de stora hjältarna som ute på ett specialuppdrag för att avsluta det hopplösa kriget, så kämpar du i onlineläget som en vanlig soldat som inte så mycket försöker vinna kriget som ge fienden ett hyfsat motstånd så att hjältarna ska få tid att göra det som de måste göra i kampanjen. En spännande idé måste jag säga. Tanken att man ska hoppa fram och tillbaka mellan single-player och online och så att säga utkämpa kriget på två fronter gör mycket för inlevelsen i spelet.

Loot-boxar i Mass Effect 3

Men sedan var det det där med solen och fläckar. Döm om min förvåning när jag insåg att spelet innehåller loot boxar. Spelet är från 2012 och jag hade ingen aning om att det fanns loot boxar i storspel redan på den tiden. Dessutom är det en form av pay-to-win man erbjuder. EA är onekligen en av spelvärldens stora visionärer. Det kan ingen betvivla.

Captain Toad: Treasure Tracker

Egentligen skulle jag vilja spela Forza Horizon 4 varenda dag, men vissa dagar så orkar jag inte med att kämpa för att sluta att skrika och bli arg, och jag behöver lite ”feel-good” istället. Dessa dagar passar det bra att inleda morgonen med Captain Toad: Treasure Tracker. Jag är glad att jag köpte det här spelet. Det är skönt att utgivare som Nintendo inte bara släpper hundratimmar långa storspel, utan att de kan släppa några ”mindre” spel också.

Hyrule Warriors: Definitive Edition

Linkle känns allt mer och mer som den stora stjärnan i Hyrule Warriors. Och då är konkurrensen knivskarp. Det finns massor av fantastiska karaktärer i det här spelet, och då har jag bara spelat som sex eller sju karaktärer av de tjugonio spelbara karaktärerna än så länge. Spin-off spel har dåligt rykte, men görs de på det här sättet så finns det inget att klaga på. Det finns ju fördelar med att ett spel helt kan släppa all form av rimlighet och fullständigt gotta ner sig i historien i en spelserie.

Dessutom fungerar spelet som en utmärkt form av reklam för mig som inte spelat så många Zelda-spel. Man blir onekligen sugen på att spela flera Zelda-spel, för att se var alla dessa coola karaktärer ursprungligen kommer ifrån. Men nu var det den helt nya karaktären Linkle det skulle handla om!

Den här veckan fick jag till och med spela två Linkle-banor på rad. Innan jag började spela Hyrule Warriors hade jag inte en tanke på ett ”en kvinnlig Link” skulle kunna vara en höjdarkaraktär, men det är precis vad hon är. Då Linkle inte har något lokalsinne så utspelar sig hennes banor som ett slags bonusbanor utanför den egentliga kampanjen när hon förgäves försöker hitta rätt i storyn och världen. Det enda dåliga är att storyn på hennes banor inte är lika stark som den är i resten av spelet. Att hon behandlas som en spin-off i spin-off-spelet är ju kul, men de andra karaktärernas besök i hennes story är extremt slumpartade och omotiverade. Det är lite synd att man inte kunde lösa det på ett bättre sätt med tanke på hur utmärkt storyn är i spelet i övrigt.

Veckans recension

Det var ett par månader sedan jag spelade Overwatch senast nu. Jag är verkligen sugen på att återvända, men jag har som mål i år att spela mindre online och spela mera single-player, så jag prioriterar att försöka klara något spel i alla fall nu. Men så fort jag har klarat ett par spel i år och får känna mig lite duktig där, så ska jag nog återvända till Overwatch igen. Och Splatoon 2 förstås.

Veckans köp

Forza Horizon 3 var på rea den här veckan, så… Jag har ingen aning om när jag ska ha tid att spela det här spelet, men what the hell – let’s go!

Nästa vecka

Nästa vecka gissar jag på mera Forza Horizon 4, Mass Effect 3 och Hyrule Warriors. Det känns som en utmärkt uppsättning spel att byta mellan. Sedan närmar jag mig slutet på Captain Toad: Treasure Tracker också verkar det som. Kommer jag faktiskt att klara ett spel till slut i år också?