5 minuter lästid

Årets E3 en av de mest splittrade på flera år. De stora företagens presentationer pendlade mellan insiktsfulla och spännande (Microsoft) till förvirrade och meningslösa (Square Enix). Det visades trailers som var imponerande, våldsamma, genrebrytande, platta, innovativa och fullkomligt magiska.

Framför allt verkar alla vi som såg spektaklet från de hundratals streams som sändes från E3 vara delade i vad som var bäst. Det fanns ingen självklar “vinnare” som det ofta gjort tidigare år (om man nu kan hävda att någon vinner på ett reklamjippo förklätt till branschtillställning).

Men som någon som bevakar spelbranschen fanns det en hel del intressanta reflektioner att hämta från evenemanget, här är några av dem:

Red Dead Redemption 2:s skugga

Om det var något spel som kom att definiera årets E3 mer än något annat så var det Red Dead Redemption 2 – och inget av spelet visades ens under mässan. Istället var det svallvågorna av dess releasedatum 26 oktober i år som märktes överallt.

Ingen vill tävla mot Rockstars västern-epos så alla spel har fått releasedatum antingen senare under vintern eller ännu hellre i februari och mars nästa år. Då får de fortfarande ett släpp innan alla företagens årsbokslut för 2017 (sista mars) men slipper hantera den populärkulturella bomb som Red Dead Redemption 2 kommer vara.

LÄS MER: Vår E3-hubb med alla texter och trailers

The Division 2 kommer 15 mars, Crackdown 3 och Trials Rising i februari. 22 februari kommer bli ett tungviktarfajt utan nåde med releaser av Anthem, Metro: Exodus och Days Gone – alla tre är stora och efterlängtade titlar. Sannolikt kommer några titlar få flytta på sig. Verkar inte osannolikt att Anthem puttas några veckor framåt till exempel. Men våren 2019 kommer bli galen.

Östeuropa is back

Av de titlar jag fann mest intressanta kom många av dem från östeuropa. Framför allt Polen har alltid varit grymma på att göra TV-spel, och årets E3 bjöd på både CD Projekt Reds Cyberpunk 2077 och den efterlängtade uppföljaren till Dying Light från Techland. Några journalister har redan fått se gameplay av Cyberpunk 2077 och meddelat att det ser toppen ut, och personligen blev jag oerhört imponerad över vad Techland gör med Dying Light 2. Får även inte glömma ukrainska 4A Games kommande Metro Exodus som äntligen verkar få den uppmärksamhet som spelserien alltid förtjänat.

Spelen som saknades

Förutom Red Dead Redemption 2 som jag hade förväntat mig skulle få lite tid på Sonys presentation var det några andra titlar som förvånade mig att de inte syntes till. Borderlands 3 har varit i utveckling ett bra tag nu och jag hade i alla fall hoppats på en liten teaser. Kanske har de inte kommit så långt i utvecklingen som jag trott. Också förvånande är att Ubisoft inte visade någonting från Watch Dogs 3. De verkar annars vara bra på att avsluta sina presentationer med något helt nytt, men i år var första gången på länge vi inte fick se något som vi inte sett förut. Och vad händer egentligen med Final Fantasy VII-remaken?

Battle Royale-smittan var kraftigt överdriven

Inför E3 spekulerades det vilt i vilka företag som skulle hoppa på Battle Royale-vågen, och visst fanns några nya deltagare (Battlefield V framför allt) men generellt tuffade spelbranschtåget på ungefär som vanligt. Battle Royale är speciellt eftersom det inte är lika mycket en genre i sig (som till exempel simulatorspel eller bygg- och sandlådespel som Minecraft) utan mer ett specifikt spelläge. Jag tror att de flesta utvecklare inser att ett sådant spelläge faktiskt måste passa deras specifika spel och inte bara slängas in och hoppas på det bästa. Dessutom: Fortnite finns nu på Nintendo Switch.

Microsoft tog luften från alla andra

Xbox var på ordentligt revanschhumör och ville smocka till alla rejält med allt de kom åt. Och de lyckades faktiskt ganska bra. Jag skrev en längre text om deras presentation här, men det jag inte skrev med där var hur deras presentation verkade suga luften ur alla andras. Både Bethesda, Square Enix och Ubisoft led av att deras titlar redan hade visats i någon form på Microsofts presentation. Värst var det för Square Enix som mest ringde in deras halvtimmeslånga presentation med i princip samma trailers som på Xbox-presentationen. Det tillsammans med avslöjandet att Microsoft har fem nya spelstudios under sig är kanske det tydligaste tecknet på hur mycket Xbox försöker komma ikapp Playstation.

SÅ MYCKET SUPER SMASH BROS ULTIMATE

Förutom redan nämnda Square Enix höll Nintendo i den sämsta E3-presentation, med en helt omotiverad och alldeles för lång insyn i Super Smash Bros Ultimate. Här fick vi minsann veta på vilket sätt Wii Trainers ansiktsuttryck ändrats och att Link kommer i tre olika versioner. En helt orimlig mängd av Nintendos annars föredömligt korta presentation ägnades åt varenda liten detalj av Super Smash Bros Ultimate. Det hade räckt med “alla karaktärer är med” och en minut lång supertrailer.

Meningslösa teasers till storspelen är tillbaka

För några år sedan började många av företagen på E3 med en ny trend: att inte visa superkorta teasers av spel som är flera år från release. Istället ville man imponera med att släppa spelen så fort som möjligt efter utannonsering, som med Fallout 4 som kom ut bara ett halvår efter att det hade avtäckts. Den tiden verkar vara förbi när till och med Bethesda, den som annars varit bäst på att hålla sina titlar under utveckling, avslöjade både det helt nya Starfield och The Elder Scrolls 6. Båda med typiskt vaga och korta teasers som egentligen inte sa någonting. Det var ändå tillräckligt för att få människor över hela världen att gråta av lycka över löftet att få återvända till Tamriel.

LÄS MER: Ghost of Tsushimas lövverk och grönska tog mig med storm

Att dra ner på hemlighetsmakeriet överlag i spelbranschen är i grunden något positivt, jobbar man på ett spel så kan man väl lika gärna berätta det, men då föredrar jag det avslappnade sätt som EA Play gjorde det på där Respawn Entertainments chef bara rakt upp och ner berättade att de jobbar på ett Star Wars-spel som heter Fallen Jedi Order. Visa något när du faktiskt har något att visa istället!

Det var ett övermäktigt E3 i år. Till och med dagarna efter alla presentationer känner jag mig mätt på speltrailers och utannonseringar. Jag har redan glömt hälften av det som fångat min uppmärksamhet. Samtidigt är jag imponerad över den bredd som finns. Både bland teman i de stora AAA-titlarna och i spelmekanik bland mindre indie-titlar. Dessutom verkar spelföretagen, med några få uppenbara undantag, vara bekväma i vad de kan åstadkomma den här konsolgenerationen. Jag känner mig förhoppningsfull inför framtiden och de titlar vi kommer få spela det kommande året.