Megalovania från Undertale är inte bara dunderlätt att känna igen. Den är dessutom skriven av Toby Fox, som är skaparen av alla beståndsdelar av Undertale. Toby fyllde alla traditionella roller som behövs för att skapa ett spel. Han designade, kodade, skrev storyn och musiken. Det enda som han överlät till någon annan var några grafiska element som hans ständige parhäst Temmie hjälpte till med. Undertale har en fantastisk retrodesign, som inte ens ser ut som 8-bitars utan ännu äldre spel. Till synes svart-vitt har det ändå klickar av färg. Framför allt när man ska slåss, där man använder sig av ett såkallat bullet hell. Bullet hell-systemet består av olika skärmuppsättningar där spelaren ska guida sin markör för att inte bli träffad i mer och mer intrikata mönster. Tänk lite som mobilspelet Geometry Dash, fast inte sidscrollande utan i en liten fyrkantig box.

FÖRRA VECKANS MELODI: Red Dead Redemption 2: Mrs. Sadie Adler, Widow

I Undertale spelar du som ett barn som har fallit ner i underjorden. Väl där möter du diverse fiender och kan välja hur du hanterar situationen, antingen som pacifist eller mer aggressivt. Om du spelar mer aggressivt får du olika val längre in i spelet och möter olika skurkar längs vägens gång. När det gäller det onda skelettet Sans, en av spelets mest ikoniska motståndare, ackompanjeras er strid med det numera ikoniska stycket Megalovania.

EN AV DEM ÄR UNDERTALE: Fem anledningar till att Apple Arcade kommer lyckas

Melodin, som börjar med att poppa som popcorn, är lätt att känna igen och lätt att spinna vidare på. En enkel melodislinga, som för varje upprepning sänks ett halvt tonsteg, skapar en sofistikerad elegans, där man sedan lägger på rockiga trummor och gitarrer. Vi kommer in i versen där melodin hoppar upp och ner som för att inspirera dig att klara dig igenom alla bullet hell-skärmar framför dig. In i en lite lugnare brygga med en dovare melodi som sedan kommer tillbaka till refrängmelodin. In med en kontrapunkt och sedan faller melodin bort och en dämpad elgitarr spelar ett intensivt riff. Allt faller bort och tillbaka till temat i ensam majestät.

MER OM INDIESPEL: Indies kan också vara GOTY

Megalovania är en portmanteau (sammanslaget ord) av megalomania, engelska och latin för storhetsvansinne, och Transylvania, det engelska ordet för Transylvanien. Det är ett utmärkt exempel på ny retromusik. Som vi pratat om förut med tidig dataspelsmusik är det ett medium där man måste vara en mästare på att uttrycka stora saker med få resurser. Just Megalovania var ett stycke som Toby, en självlärd musiker, hade skrivit sedan tidigare för ett ROM-hack för Earthbound, men utvecklade för Undertale.

Det man måste förstå med all musik i Undertale är att det inte behöver låta så primitivt eller enkelt. Det är ett val och det är ett val som passar utmärkt med spelets design och ton. Det är briljant, från enpersonsarmén som är Toby Fox, och jag ser fram emot att se vad som finns i framtiden för honom.

Orginalet, från Undertale.

Oscar Santos Remix.

Orkesterversion.