Ni vet hur man ibland åker ut för att campa i skogen med sina kompisar och upptäcker att alla världens växter har muterat och skaffat maskingevär? Om inte, gör er redo för just en sådan upplevelse. I Juicy Realm har gränsen mellan djur och växter suddats ut så allt från tomater till meloner och små gulliga blåbär försöker förinta dig. I detta rougelike shoot ’em up kan du, ensam eller tillsammans med en vän, ge dig ut i spritt skilda miljöer för att återigen försöka ta människan till toppen av näringskedjan.

Upplägget är ganska simpelt. Spelet är uppbyggt av tre olika teman bestående av ruskiga regnskogar, glödande öknar och bitande kall tundra. Varje tema består av ett gäng procedurellt genererade banor följt av en slutboss. När du startar spelet ombeds du välja mellan fyra olika karaktärer: The Botanist, The Boxer, The Mercenary och The Ninja. Om din karaktär blir besegrad under resans gång får du börja om från början. Spelet är i sig inte särskilt långt (runtikring 45 minuter om du klarar allt i ett svep) eftersom utvecklarna utgår från att du kommer behöva flera försök innan du når slutet. Så som jag förstår det kommer spelet växa med tiden i form av fler bossar och fiender.

Grafikstilen påminner om en tecknad film och utifrån den utgångspunkten är det hur läckert som helst. Ljuddesignen förstärker känslan av tecknat och fungerar bra. Bakgrundsmusiken är tillfredsställande även om den ibland, ironiskt nog, hamnar lite väl mycket i bakgrunden av alla andra ljud. Det finns dock sektioner där musiken sticker ut. Efter att jag hade besegrat min första boss kom jag in till en affär till tonerna av Chopins otäckt vackra Nocturn, Op. 9, No. 2 i någon slags retrotappning. Givetvis stannade jag upp för att lyssna. Det är de små detaljerna, som detta, som förmedlar det engagemanget och den kärlek som ingått i projektet.

LÄS MER OM SPELMUSIK: Veckans spelmelodi: Donkey Kong ’94 -Showdown at the Tower

En ytterligare detalj som Juicy Realm förtjänar beröm för är dess vapendesign. De kunde givetvis ha nöjt sig med traditionella vapen såsom revolvrar och hagelbössor, men hur kul är det i en värld där tomater och meloner gör revolution mot människorasen? Istället bjuds vi på en rad fantasifulla mördarverktyg bestående av bland annat ett fyrverkerigevär, ett ”GG”-skjutande tangentbord, en baguett (japp) samt en gummianka.

Striderna i Juicy Realm sker i realtid där dina fienders ammunition, tack och lov, färdas i en betydligt lägre hastighet än vad din gör, vilket ger spelaren en god chans att undvika bli träffad. Du kan bära två vapen åt gången kombinerat med en specialkraft för varje karaktär. De fyra olika karaktärerna har var och en unika vapen, krafter och egenskaper. Här blir det extra tydligt hur utvecklarna vill att du ska spela tillsammans med en kompis med tanke på karaktärernas spridda egenskaper. Du kan för det mesta arbeta metodiskt mot ditt mål att neutralisera monsterväxterna även om du ibland utsätts för attacker som känns omöjliga att undvika. Dessa attacker sker, tack och lov, inte särskilt ofta.

Spelets boss-strider är tyvärr roligare att titta på än de är att spela. Fantasin verkar ha flödat när fiendernas utseende skulle designas för att sedan avta något när det faktiska spelandet kom in i betänkandet. Det är ganska beklagligt eftersom en delikat födelsedagstårta, som faktiskt är en av spelets bossar, borde ha fler sätt att försöka förgöra människor på än några grundläggande rusningsattacker.

LÄS FLER RECENSIONER: State of Decay 2

Vidare måste vi prata om bristen på uppgraderingssystem. Progression i spel kan vara en lustig aspekt. Den vanligaste typen av progression inkluderar ofta autosaves, en förlängd livmätare, kraftfullare vapen och så vidare. I Juicy Realm låser du efterhand upp datorstyrda karaktärer som kan förse dig med ett extra vapen i början av spelet. Utöver det sker den enda formen av progression hos dig som spelare. Visst kan du som spelare hitta olika vapen längs resans gång, men då handlar det mer om en varierande balans gällande räckvidd kontra styrka än att dina vapen i överlag blir bättre. Det funkar mestadels bra eftersom du lär dig mer om dina fiender och världen de bor i ju längre du spelar. Därmed inte sagt att ett uppgraderingssystem inte hade varit ett välkommet inslag för en något djupare upplevelse.

Ytterligare delar av Juicy Realm som lämnar en del att önska är spelets handling (eller bristen på handling) och dess karaktärer. Du kan hitta några lappar runtom i världen som beskriver den apokalypsliknande händelse som lett till det rådande läget, men utöver det vet du inte särskilt mycket om vad som händer och varför. Du får även lära dig ytterst lite om spelarkaraktärerna utöver deras relativt intetsägande namn vilket förtunnar helhetsupplevelsen något.

LÄS MER: Bortom konventionerna med Beyond: Two Souls

Sammanfattningsvis är Juicy Realm ett snyggt, charmigt spel. Spelet gör det som förväntas, men inte mycket mer. Striderna är konstnärligt snygga om än tämligen ytliga samtidigt som spelets handling och karaktärsbyggnad är nästintill obefintlig. Bristen på uppgraderingar tar även bort en del av det djup som spelet kunde ha fått. Trots detta kan jag inte låta bli att gilla Juicy Realm. Det är estetiskt upplyftande tack vare den förföriska grafiken kombinerat med fantasifulla vapen och stilfulla fiender. Å ena sidan får jag känslan av att Juicy Realm är riktigt bra utifrån vad det försöker vara, en simpel shoot ’em up med konstiga fiender och ännu konstigare vapen. Å andra sidan är min uppfattning att spelet hade kunnat vara så mycket mer. Produkten av detta blir ett intressant och mestadels roligt men något händelsefattigt äventyr.

Betyg: 6/10