2 minuter lästid

Åskan mullrar och tillsammans med dundrandet hörs en snabb trumma. Ett klockspel låter och samtidigt faller en ensam regndroppe. En lugnare takt böljar fram på mjuka trummor samtidigt som vi sveper ner mot vidsträckta sanddyner i en öken. Illusionen bryts och det är inte sand vi ser utan siden. I en bädd sover en ung kvinna medan vi hör en ordlös orientalisk sång. Droppen och åskan fortsätter falla medan en ung man inleder sin berättelse om tiden själv. Hur alla tror att tid är en flod som flyter fram, snabbt och säkert, endast i en riktning, men han har sett tiden i vitögat. Droppen faller ner i en damm. ”Alla” har fel.

FÖRRA VECKAN PÅ SAMMA KANAL: Veckans spelmelodi: Blasphemous — Cantes de Confesión

Kvinnan vaknar och musiken byter karaktär, trummorna snabbar upp och ett stränginstrument väver fram en mer och mer enträgen melodi som matchar tempot som vi ser en ung man springa i, genom en regnig djungel. Han börjar berätta sin berättelse, om hur han, en persisk prins, och hans far, begav sig till ett palats i Indien på jakt efter ära och berömmelse. De blev lurade in i en fälla, mumlar han, medan vi ser hur en förrädare släpper in den persiska armén i palatset. Väl innanför murarna möter den förrädiske visiren upp kungen och vår hjälte, prinsen. Han låter dem få veta att maharadjans skattkammare ligger framför dem. Prinsen sporrar sin häst för att nå dit, musiken stegrar sig, men väggen rasar samman och prinsen blir avkastad från sin hingst, över på andra sidan muren och samtidigt stannar musiken abrupt.

TIDIGA 3D-ÄVENTYR: Den mindre framtvingande 3D-revolutionen

Prince of Persia: Sands of Time (2003) är ett pusselplattformsspel från Ubisoft, och en remake/uppföljare/efterföljare till det klassiska gamla datorspelet Prince of Persia (1989). Efter en efterföljare i 1993 och ett tidigt 3D-spel 1999 var Sands of Time den första riktigt moderna uppdateringen av spelet. Ubisoft köpte rättigheterna till spelet och började titta på hur en intressant ny variant av det orientaliskt inspirerade spelet skulle kunna se ut. Musiken i hela spelet speglar det som gör spelet så njutbart. Det har en tydlig orientalisk musikbild med bland annat trummor, sitar och indisk sång. Även om det är ett actionspel med snabba sekvenser och livlig musik kommer det väldigt drömska, flytande, mjuka musikstycken som bryter av hetsen, likt de drömsekvenser som följer prinsen genom berättelsen. ”Introducing the Prince” är, med sina livfulla tempoförändringar, vackra sångslingor och orientalisk orkestrering det stycke som levt med mig genom åren långt efter spelsessionen var över. Jag måste erkänna att jag sparade ner Prince of Persia: Sands of Time – Introducing the Prince och hade det som mobilsignal länge. Den var perfekt för att väcka din uppmärksamhet och samtidigt en snygg melodi.

När du har spelat spelet till sitt slut och ser hur elegant spelberättandet har varit ända från start kommer ”Introducing the Prince” tillbaka för att visa hur vi har kommit till resans slut. Eller var det början..?

Orginalet från Playstation 2.

Metal-versionen!