Mario + Rabbids: Kingdom Battle är ett turordnings- och teambaserat stategiäventyr som släpptes exklusivt till Nintendo Switch 2017. Uppenbarligen inspirerat av Xcom-spelen får vi istället för läskiga rymdvarelser galna kaniner som lever rövare och vänder upp och ner på Svampriket. Det är dags för Mario att samla ihop ett team om tre, bestående av såväl gamla vänner som några åtminstone lite mer sansade kaniner som gillar att vara hjältemodiga medan de cosplayar som Mario och hans vänner.

1. Humorn

Mario + Rabbid bjuder på såväl sofistikerad humor som simpel humor av rakaste slag, men även vissa mer surrealistiska inslag. Även om man knappast gapskrattar till spelet, så nog blir det en hel del fniss och leenden. Mycket av humorn står förstås de galna kaninerna för, och inte minst deras försök att imitera Mario och hans vänner, och allt kaos som uppstår när diverse rabbids leker rövare och vänder upp och ner på Svampriket.

2. När Peach bränner av sitt supervapen

När prinsessan Peach en bit in i spelet ansluter till de spelbara karaktärerna visar hon att hennes tid som blyg och handlingsförlamad prinsessa definitivt är över.

LÄS MER: Du ska nog inte bli kidnappad mer nu

Hon har några av de absolut värsta vapnen i spelet: vapen som fullständigt röjer undan fiender, vänner och miljöer. Stå inte i vägen när Peach höjer ett av sina vapen det säger jag bara.

3. Ett färdighetsträd som verkligen har en betydelse

Att sätta ut pluppar på färdighetsträd har sedan länge varit en uppskattad syssla i rollspelens värld, men på sistone känns det som om i stort sett alla spel i alla genrer har fått sin egen uppsättning färdighetsträd. Och i många av spelen är dessa träd i stort sätt meningslösa, då man inte märker någon skillnad av de bonusar som man låser upp. Man kanske får två procent extra skydd, vilket man inte märker någon skillnad alls av, eller så låser man upp att man gör extra skada mot fiender när man står uppe på ett tak, trots att man nästan aldrig är uppe på tak i spelet.

LÄS MER: Ångest i färdighetsträdet

Mario + Rabbids: Kingdom Battle är inte ett sådant spel. Varje karaktär har ett eget färdighetsträd och vad man väljer gör en jäkla skillnad i spelets strider. Att kunna gå en ruta längre, hela dina vänner med ytterligare 20 procent eller att man gör lite extra skada när man dashar genom en fiende kan vara hela skillnaden mellan liv och död, det som avgör om det blir seger eller misslyckande. Varje gång man får låsa upp, eller förbättra, en egenskap på färdighetsträden är det en kick för varje liten plupp man sätter ut har en betydelse och förbättrar dina chanser betydligt.

4. Enkelt att förstå, klurigt att hitta den ultimata lösningen

Ett vanligt problem med strategispel är att de kan vara svåra att förstå sig på i början, och det tar lång tid att komma in i dem. Men med tanke på att det här är ett Mario-spel, så förstår man förstås direkt vad det är man ska göra. Men trots att spelsystemet är rakt på sak och enkelt att använda så saknar det inte djup. Det finns alltid flera vägar och flera möjligheter, och till varje strid får man själv välja vilka två karaktärer som Mario ska ta med sig.

LÄS MER: Vår recension av Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Att hela tiden tvingas att komma på nya taktiker, upptäcka nya kombinationer av egenskaper och använda nya finesser gör Mario + Rabbids till ett spel där du alltid får känna dig smart. Och det gör att spelets livslängd ökar något extra, för det här är ett spel där man inte bara vill vinna striderna, man vill vinna dem så effektivt – och med så få rundor och så lite skada på det egna gänget – som möjligt.

5. En otrolig variation

Ett annat problem med strategiska äventyr kan vara att de blir enformiga när man väl har lär sig en taktik som fungerar i de flesta strider. Variationen i Mario + Rabbids, när det kommer till fiender, uppdragstyper och kartans utseende, är dock otrolig. Långt, långt innan du tröttnat på de tidigare fienderna introduceras nya kaninbusar med helt nya egenskaper, plus att man lägger till någon ny faktor i miljön som dikterar hur den nya kartan måste angripas. Mario + Rabbids är ett spel där det alltid händer något nytt, och det är aldrig i närheten av att bli tråkigt eller enformigt.

6. Det är till och med kul att förlora

När man går och misslyckas i ett spel kan det göra ont i hjärtat och man kan bli på riktigt dåligt humör. Inte så i Mario + Rabbids. Sekvensen som spelas upp när man misslyckas med en strid är så rolig att det inte ens gör något att hela ditt lag raderats ut och du måste börja om striden från början.

7. Fantasifulla bosstrider

Bossarna i spelet är stora, fantasifulla och roliga att möta. De är inte direkt svåra att ta ner, men i övrigt har de alla element som man kan önska sig av en massiv bosstrid.

8. Toadette är med!

Skillnaden mellan ett bra och ett dåligt Mario-spel är förstås om Toadette är med eller inte. Och visst, i Mario + Rabbids dyker hon upp ett flertal gånger. Dock är skildringen av henne och Toad i spelet… något märklig. De är aningen, eh, haschflummiga och bortkomna kan man säga. Den vanliga, klartänkta Toadette är långt borta när hon och Toad irrar sig vilse hela tiden. Man har ju hört talas om riskerna med färgglad svamp, men det var kanske inte så här vi hade tänkt oss det.