Bondelivet är mest förknippat med skörden på hösten, men även vårens sol och sommarens vida sädesfält. I november ligger väl de flesta bönder och sover och väntar på nästa vår? Men inte i spelvärlden! Även bondespelen – och de övriga life-sim-spelen – vill vara en del av julruschen och årets november bjuder på ett par synnerligen intressanta släpp för alla som älskar att leva bondelivet på sina tv-apparater. Här är de tre mest intressanta:

My Time at Sandrock

Den 2 november släpptes My Time At Sandrock, uppföljaren till det hyllade My Time At Portia. Den här gången ska vi leva bondelivet ute i öknen, vilket onekligen kommer att bjuda på en och annan utmaning. Efter en framgångsrik Kickstarter-kampanj 2020 har spelet varit i early access, via Steam, sedan i maj förra året.

My Time At Sandrock släpps nu på riktigt, förutom för PC/Steam, även på alla aktuella konsolformat.

Coral Island

Ett annat bondespel som också via en framgångsrik Kickstarter-kampanj har varit i early access via Steam i över ett år, och som nu i november släpps på riktigt, är vackra Coral Island. Här är det som synes en trivsam ö vi befinner oss på, något som spelmakarna verkligen tagit tillvara på. Förutom alla inslag som vi förväntar oss av ett bondespel – som att hacka efter ädla stenar i gruvan och gifta sig i kyrkan – får vi här även dyka i havet och vandra omkring på havets botten. Inklusive sjöjungfrur!

Till skillnad från många andra bondespel – som är rätt pryda – satsar man en hel del på lättklädda, hunkiga män på ön. Spelets säregna grafiska stil – som placerar det mitt emellan traditionell, västerländsk uttryck och animestil – hindrar dock spelet från att kännas som en avdankad såpopera på en tropisk ö. Har du inte hittat den rätte killen i ett tv-spel förut kanske du hittar honom här!

Coral Island släpps tisdagen 14:e november, förutom till Steam, även till Playstation 5 och Xbox Series X|S. Dessutom kommer det dag ett till Xbox Game Pass.

Spiritea

Ytterligare ett Kickstarter-finansierat life-sim-spel med ett betydande inslag av vatten och hög trivselfaktor – som också det släpps till Xbox Game Pass på dag ett – är Spiritea. Det släpps dagen innan Coral Island, det vill säga måndagen den 13:e november. Spelmakarna beskriver själva spelet som ”inspired by amazing works like Stardew Valley, Spirited Away and Animal Crossing”. Precis som i Stardew Valley lämnar du den stora staden och flyttar ut till ett litet samhälle på landsbygden, men som kopplingen till Spirited Away antyder så handlar det inte här om att odla grödor på en nergången bondgård, utan att driva ett badhus för andar! Fast badhuset är rejält nergånget från början förstås, och måste byggas upp steg för steg i takt med att fler andar vill bada. Och vid sidan av detta gäller det att bygga upp vänskapen med alla de andra invånarna i byn, precis som man förväntar sig av ett life-sim. Lägg till en trivsam grafisk stil som för tankarna till Earthbound, och spelet ser onekligen intressant ut på förhand.

Förutom Xbox och Game Pass kommer spelet även till alla övriga aktuella format. Det finns redan nu ett demo av spelet på Steam att ladda ner, om du vill testa det i förväg.

Livet på bondgården

Länge var bonde-simulator-genren synonym med Harvest Moon-serien (som numera bytt namn till Story of Seasons). Sedan det första spelet i Harvest Moon-serien släpptes till Super Nintendo i Japan 1996 (och i Europa 1998) regerade serien genren i stort sett ostört, i alla fall på konsolsidan, tills Stardew Valley släpptes 2016 och blev en osannolik braksuccé, och mer eller mindre på egen hand gjorde denna nischgenre mainstream.

LÄS MER: Decenniets bästa: Stardew Valley

Om vi ska vara krassa var Stardew Valley inledningsvis inte så mycket en ”Harvest Moon-like” som en ren cover på Harvest Moon, fast med en annan grafisk stil och något mer ”västerländsk” attityd i spelets berättelser. Men via ständiga uppdateringar – där man bland annat lagt till multiplayer – har Stardew Valley inte bara behållit sin popularitet, men spelet har allt mer slitit sig loss från kopplingen till Harvest Moon/Story of Seasons i spelarnas ögon.

LÄS ÄVEN VÅR RECENSION AV: Story of Seasons: Pioneers of Olive Town

Visst har det funnits andra ”bondespel” genom åren, som Giants framgångsrika Farming Simulator-serie (sedan 2008) och Harvest Moon-spin-off:en Rune Factory (som lockar med upplägget ”Harvest Moon i en fantasyvärld”). För att inte tala om Facebook-succén FarmVille som naturligtvis också måste nämnas, men hela genren har fått ett enormt lyft med Stardew Valleys ankomst, vilket har setts i ”Stardew Valley i 3D”-spelet My Time At Portia (2017) och Square Enix egen Rune Factory-variant Harvestella, från 2022.

Stardew Valley.

Livet i staden

Vid sidan av alla dessa spel med bondeliv på landsbygden har det förstås även funnits ”livssimulatorer” som skildrar livet inne i storstaden, eller ibland den mellanstora staden, vanligtvis långt från allt vad trädgårdsland och fiske i viken heter. För den som vill leva vardagligt stadsliv finns bland annat Persona-serien och Yazuka-serien (numera omdöpt till Like A Dragon) att vända sig till, även om den förstnämnda framförallt är ett rollspel med mytologiska inslag och den andra ett action-äventyr i gangstermiljö. Även Shenmue-spelen var ett tidigt japanskt försök att återge vardagslivet i storstaden. Men för det rena ”arbete och fritid-spelet” i staden, med alla dess mödor och glädjeämnen, är det förstås The Sims-serien som gäller.

LÄS MER: Ett helt liv med The Sims

Stadsplanerare som Sim City och Cites: Skylines och avgränsade simulatorer som Euro Truck Simulator 2 faller utanför vad vi fokuserar på i den här artikelserien, men är naturligtvis också spel som du kan vända dig till om du inte i första hand vill påta i trädgården, men ändå ha en stor ”vardagsfaktor” och ”verklig värld-faktor” i spelupplevelsen. Inklusive äventyrsspel som Life Is Strange, och diverse skräckspel förstås, som också kan bjuda på mycket vardagsliv – bland alla eventuella övernaturliga inslag.

Rune Factory 4 Special.

Livet i fablernas värld

Vid sidan av de rena bondespelen på landsbygden – som Stardew Valley och Story of Seasons – och spel om livet i storstaden eller småstaden – som The Sims (och mer långväga kusiner som Persona, Like A Dragon med flera), finns det också ett antal rollspel i fantasymiljö som vid sidan av äventyrande och monsterfightande även fokuserar på bondeliv och grödor. Förutom framträdande spelserier som Rune Factory och Harvestella kan vi även sortera in My Time At Portia och dess uppföljare My Time At Sandrock här, då de båda spelen utspelar sig flera hundra år in i framtiden, i en postapokalyptisk värld som håller på att återhämta sig, med inslag av både fantasy och framför allt science fiction. Inte helt olikt vad Aloy möter i sina äventyr i Horizon-spelen.

LÄS VÅR RECENSION AV: My Time at Portia

Här kan det vara värt att nämna att även i till synes ”realistiska” bondspel som Stardew Valley och Story of Seasons finns det magi, monster och andra övernaturliga inslag, men att dessa inte dominerar spelupplevelsen, i jämförelse med knoget på gården. Dessutom är dessa inslag ofta förankrade i ”bondeskrönor” och lantliga sägner, och kan således ändå sägas ha en slags koppling till verkligheten, eller i alla fall den muntliga, litterära traditionen om livet på landet.

Fae Farm.

Ett annat aktuellt spel i samma sagoaktiga trakter är Fae Farm, som släpptes i september i år, ett spel som verkar vilja samla det mesta av det bästa från samtliga ovannämnda spel. (Utom Euro Truck Simulator 2 då möjligen…) Inte minst Animal Crossing verkar man vilja positionera sig mot, vilket kanske är anledningen till att spelet, förutom PC, enbart har släppts till Nintendo Switch än så länge. I avgränsning till dessa ”bondespel i en fantasymiljö”, som Rune Factory och Harvestella, har vi ju även ”life-sim-i-fablernas värld-spel” som just Animal Crossing-serien. De enorma framgångarna för Animal Crossing: New Horizons, som släpptes 2020 till Nintendo Switch, (hittills 43 miljoner sålda exemplar) har förstås – oavsett hur vi väljer att dra upp alla dessa genreindelningar – varit en positiv injektion till alla ovannämnda genrer, och subgenrer, och Animal Crossing: New Horizon har indirekt banat väg för släpp av spel som Harvestella och direkt lett till spelsläpp som Disney Dreamlight Valley, som också det blivit en storsuccé – och ett givet alternativ för dig som vill ”leva ett vanligt liv i Disneyland”.

LÄS MER: Isabelle är ansiktet utåt som Animal Crossing behövde

För att anknyta till inledningen av den här artikeln så är även Disney Dreamlight Valley på väg att släppas på riktigt, efter ett år i early access. Närmare bestämt den 5:e december. Tanken var ursprungligen att spelet skulle gå över och bli free-to-play vid den officiella premiären, men här har spelmakarna ångrat sig och spelet kommer även framöver att vara ett betalspel. Det tackar vi för! En förvånansvärt stor andel av spelen jag har nämnt ovan är inte free-to-play med mängder av mikrotransaktioner, utan fullprisspel och budgetspel – även om The Sims-serien på sistone gått över till att bli free-to-play. Förutom att alla The Sims-expansionerna fortfarande kostar pengar förstås.

Första intrycket: Harvestella

I väntan på att My Time At Sandrock, Coral Island och Spiritea ska släppas den här månaden har jag börjat spela ett bondespel som släpptes i november förra året, nämligen Square Enix Harvestella. Om du av Square Enix intåg i genren väntar dig en rak Stardew Valley/Story of Seasons-kopia fast i Final Fantasy-klädsel, så kommer du nog att bli besviken. Av de första timmarna att döma är det här spelet betydligt mer av ett klassiskt Square Enix-rollspel, fast du hamnar på en liten gård och odlar grödor vid sidan av monsterdödandet, samlandet av resurser och alla de mystiska, världshotande intrigerna i byn. Men visst, du får skapa din egen karaktär (vilket inte är helt vanligt i ett japanskt rollspel), crafta nya arbetsföremål som du behöver på gården, i sedvanlig stil röja upp på bakgården, och lägga dagens skörd av mogna grönsaker i postlämningslådan för att få betalt dagen efter – som i vilket annat bondespel som helst.

LÄS ÄVEN VÅR RECENSION AV: Rune Factory 5

Spelet är också gudomligt vackert – i alla fall i byn och på gården, samt i mellansekvenserna. När du är ute i markerna och slåss mot monster och samlar resurser ser det mer ut som ett gammalt Playstation 3-spel. I klassisk japansk, eller ska vi säga Square Enix-isk, anda blandar man science fiction med fantasy på ett friskt och rätt fritt sätt, vilket bara gör historien mer intressant och medryckande.

Det enda negativa jag kan hitta om spelet än så länge är att det inte riktigt håller för långa spelsessioner som de främsta bondespelen i genren gör. Stardew Valley och My Time At Portia kan du spela i femton minuter eller två timmar och hela tiden ha kul med, men Harvestella – trots en hel del variation i story, miljöer och spelmoment – är jag rätt nöjd med efter ungefär en timmes spelande. Men som ett spel för många och kortare spelsessioner passar det här utmärkt.

Än så länge är det faktiskt The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel som Harvestella påminner mig mest om, i fråga om stämning, story och upplägg. (Även om striderna är mer åt Xenoblade Chronicles hållet.) Falcoms rollspelssuccé Trails of Cold Steel är också ett rollspel i fantasymiljö, med inslag av ”modern” teknik, som utan att vara ett life-sim-spel ändå är ett spel som till stor del fokuserar på vardagsliv och relationen med människorna omkring dig. Även om det inte finns någon borglik skola som den man går på i Harvetstella. Inte än i alla fall.

De första fem timmarna med Harvestella har gett mersmak, även om spelet till stor del fått mig att vilja ge mig i kast med The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel 2 härnäst, vilken knappast var spelmakarnas, eller den här artikelseriens, avsikt.

Översikt – releasekalender:

Harvestella (Square Enix)

Släpptes: november 2022

Finns till: Nintendo Switch, PC/Steam

Farming Simulator 22 (GIANTS Software)

Släpptes: november 2021

Finns till: PC, Mac, Nintendo Switch, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One och Xbox Series X|S.

Aktuellt: Var ett av Playstation Plus Essential-spelen i oktober 2023.

Fae Farm (Phoenix Labs)

Släpptes: september 2023

Finns till: PC/Steam och Nintendo Switch

My Time At Sandrock (Pathea)

Släpptes (lämnade early access): 2 november 2023

Finns till: PC, Nintendo Switch, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One och Xbox Series X|S.

Spirittea (Cheesemaster Games)

Släpps: 13 november 2023

Kommer till: PC, Mac, Nintendo Switch, Playstation 4 och Xbox One.

Coral Island (Stairway Games)

Släpps (lämnar early access): 14 november 2023

Kommer till: PC, Playstation 5 och Xbox Series X|S

Disney Dreamlight Valley (Gameloft)

Släpps (lämnar early access): 5 december 2023

Kommer till: PC, Mac, Nintendo Switch, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One och Xbox Series X|S.

Fotnot: För tillfället finns även följande bonde- och life-sim-spel tillgängliga på Xbox Game Pass: Stardew Valley, Story of Season: Friends of Mineral Town, Rune Factory 4 Special, My Time At Portia, Farming Simulator 22 och Disney Dreamlight Valley.