Utmaning och belöningar – och kopplingen dem emellan – är något av grunden i det som gör spel så underhållande och beroendeframkallande. Att vi lyckas med något i spelet, får feedback och en bekräftelse på att vi gjort något bra och att belönas för det vi har åstadkommit. Studior som skapar free-to-play-spel har hela grupper som sitter och försöker lista ut hur man ska engagera och belöna spelarna på bästa sätt för att spelen ska bli så beroendeframkallande som möjligt. Playground Games har säkerligen också tänkt en hel del på hur de ska belöna spelaren på så effektivt sätt som möjligt. Men någon gång har de slängt bort alla genomtänkta undersökningar om hur spelaren ska belönas på bästa sätt och konstaterat att ”Äh, vad fan, skit i det här pillet, vi belönar spelaren för precis ALLT istället.”

I Forza Horizon 4 blir du belönad till och med mellan loppen medan du bara är ute och kör omkring. Du kan i princip inte röra dig utan att bli belönad. Du blir belönad för att du håller dig på vägen. Du blir belönad för att du kör av vägen. Du blir belönad för att du kör rent. Du blir belönad för att du skrubbar sidan på andra bilar. Du blir naturligtvis belönad för att du kör riktigt fort. Och får du poäng för flera olika saker i rad så ökar en multiplicerare av poängen förstås. Du behöver inte vinna ett lopp för att bli rikligen belönad. Eller ens komma på prispallen. Ta dig bara i mål så rullar poängen in.

LÄS VÅR RECENSION AV SPELET: Forza Horizon 4

Spelet innehåller närmare trettio olika level-system. I princip allt som spelet bjuder på kan du levla upp i. Kan du göra det så kan du levla upp i det. Du kan till och med få erfarenhetspoäng när du inte spelar spelet, genom att titta på när någon annan spelar det på Mixer. Ja, givetvis får du erfarenenhetspoäng av att själv sända spelet på Mixer också.

Men när innehåller ett spel för mycket belöningar? Om du levlar upp och får en massa belöningar vare sig du spelat bra eller spelat dåligt – är det fortfarande ett bra spel? Är det ens ett spel om du får belöningar fast du egentligen inte har åstadkommit något överhuvudtaget? Är inte hela poängen med spel att man först gör något bra och sedan bli belönad?

Jag tror att nyckeln till det hela är att Forza Horizon 4 har en sådan positiv känsla. Att allt från design till progression till hur spelarna interagerar med varandra online har budskapet att här ska vi ha kul och här ska vi trivas tillsammans. När så många spel nu för tiden känns giriga och cyniska så är det skönt med ett spel som enbart verkar ha designats för att vi ska trivas och må bra. Visst, du kan köpa Ultimate Edition och får fördelar i spelet och extra bilar, men spelet trycker aldrig någonsin upp detta i ansiktet på dig.

Om alla spel var så givmilda som Forza Horizon 4 så skulle vi tröttna snabbt. Spelet är så generöst att det är fullständigt överdrivet. Man blir inte så mycket mätt som utmattad. Men å andra sidan skulle man också snart tröttna om alla TV-spel följde samma aggressiva, uppskruvade actionformulär som Doom. Eller alla spel var supersvåra och omöjliga att klara. Det finns plats för minst ett Doom i spelvärlden och det finns plats för minst ett Forza Horizon 4.

Men blir det inte tufft för Playground Games att sälja DLC till spelet när spelet belönar dig med bilar och krimskrams precis hela tiden som det redan är? Finns det överhuvudtaget plats för fler lopp på kartan och fler bilar i garaget? Fast när man efter några månader av flitigt spelande klarat allt och låst upp allt kanske begäret efter mer onödiga belöningar är helt omöjligt att kontrollera? Man kan vara girig på ett vänligt sätt också.