7 minuter lästid

Det viktigaste i Splatoon 2 är att man är fresh, och fresh blir man genom att vinna onlinematcher eller genom att klä sig snyggt. Då kläderna innehåller egenskaper som ger fördelar i onlinematcherna, så måste jag välja om jag vill klä mig snyggt eller om jag skall klä mig i de kläderna som ger de bästa fördelarna i strid. Allra bäst är förstås om man hittar klädesplagg som både ser coola ut tillsammans och som har de mest eftertraktade egenskaperna.

Vilka egenskaper man ska välja beror dels på vilken spelstil man har och vilket vapen man spelar med. Det är således inte ovanligt att man i de fyra rankade lägena spelar med fyra olika vapen och fyra olika uppsättningar av kläder. Eller ännu fler uppsättningar som man byter mellan beroende på hur bra det går. Eftersom man bara kan välja huvudegenskap och för att de tre underegenskaperna på varje plagg måste levlas och slumpas fram måste man grinda i flera hundra timmar.  Har man otur kan detta ta hutlösa mängder tid innan man får precis den uppsättningen egenskaper på kläderna som man vill ha. Därmed hamnar man ofta i ett läge där man inte riktigt har precis de egenskaper man vill ha, men det är nära nog, så det får duga.

Så här ser min main-uppsättning ut:

Custom Splattershot Jr. är det vapen som jag kan använda i alla de fyra rankande lägena och som jag kan falla tillbaka på när inget annat fungerar. Huvudvapnet har en hyfsad räckvidd och gör hyfsad skada. Det är inte bäst på något, men har inga stora nackdelar heller, utan passar utmärkt för nybörjaren.

LÄS MER: Splatoon 2 – mitt mest spelade spel någonsin

Autobomb som sekundärvapen och Ink Storm som specialvapen är också bra för nybörjaren. Eftersom autobomben följer efter fiender gör den alltid någon nytta, även om man inte kastar den precis rätt. Den är bra för att röka ut fiender som gömmer sig. Finns det ingen fiende i närheten exploderar den direkt, men finns det en fiende i närheten springer den genast iväg mot fienden som gömmer sig. Autobomben är således ett utmärkt sätt att avslöja fiender som ligger i bakhåll. Nackdelen är att då bomben inte briserar direkt kan snabba och kyliga motståndare helt enkelt simma iväg bort från den, tills den slutligen exploderar i sin ensamhet. Dessutom drar den massor av färg ur behållaren. Autobomben sätter ofta skräck i nybörjare och driver dem till panik, medan man måste använda den på ett betydligt smartare sätt mot erfarna spelare.

Ink Storm är ett specialvapen som också gör mycket nytta utan att kräva någon skicklighet från spelaren. Medan specialvapen som Ink Jet och Sting Ray bygger på spelarens skicklighet i fall de ska göra någon nytta så gäller det bara att skicka iväg en Ink Storm i hyfsat rätt ögonblick för att den ska göra skada. Det finns inte heller något sätt för motståndarna att kontra en Ink Storm när man väl fått iväg den mer än att hålla sig undan från den.

De egenskaper jag valt att använda till min Custom Splattershot Jr. är Comeback, Special Charge Up, Ink Saver (Sub) och Special Power Up.

Comeback gör att man får ett antal andra starka egenskaper en kort stund efter att man respawnar, och då man ofta dör i de fyra rankade lägena är det en bra egenskap att använda, framför allt i Splat Zones. Ink Saver (Sub) gör att sekundärvapnet drar mindre färg och då min spelstil bygger på att jag kastar mycket bomber som kräver mycket färg är det en egenskap som jag ofta använder.

Special Charge Up gör att specialvapnet fylls på snabbare och ger mig därmed möjligheten att kunna dra av specialvapen i rätt ögonblick är en avgörande sak i de fyra rankade lägena. Det är en bra egenskap att använda, speciellt om man spelar med en Shooter som vapen. Special Power Up råkade slumpen lägga på två av de här klädesplaggen, så jag satte dit det även på det tredje plagget, då ett starkare specialvapen aldrig är fel.

Det vapen jag framför allt använder i favoritläget Rainmaker är N-ZAP ’89 och så här ser min uppsättning ut:

N-ZAP ’89 har en lite bättre räckvidd än Custom Splattershot Jr. Även den har Autobomber som sekundärvapen och den har Tenta Missiles som specialvapen. Tenta Missiles är bra i Rainmaker, för i och med att motståndarna oftast går i en tät och långsam grupp när de har Rainmakern får man tid att sikta in Tentamissilerna på hela motståndarlaget. Man kan såldes få dem att skingras för de regnande missilerna i rätt ögonblick när ditt eget lag går till attack.

Till min N-ZAP ’89 har jag valt att köra med Ink Saver (Sub) och Sub Power Up. I och med att motståndarna ofta går i grupp när de har Rainmakern och dessutom rör sig långsamt är det utmärkt att spamma Autobomber framför dem för att hålla dem borta och ge medspelarna lägen att attackera. Med Sub Power Up ökar räckvidden på bomberna och du får en bättre chans att spamma bomber utan att bli nerskjuten av motståndarna.

Som tredje egenskap har jag valt att köra med Ink Recovery Up som gör att både Huvudvapnet och Sekundärvapnet fylls med färg snabbare vilket är bra att ha när man simmar in till attack mot fienderna efter att först ha kastat en Autobomb mot dem. Som du sedan ser har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska slutföra uppsättningen egenskaper på kläderna, utan jag har tre olika underegenskaper, vilket inte är det bästa då en ensam underegenskap inte gör mycket till skillnad på egen hand. Helst ska man kombinera i alla fall tre underegenskaper av samma slag med varandra. Så här borde jag bestämma mig för vilken av dessa tre jag borde satsa på.

LÄS MER: Skulle Splatoon 2 vara ett sämre spel om det var mer rättvist?

Mitt back-up vapen är Tentatek Splattershot. Det var mitt main-vapen under mina hundra första timmar med spelet, men jag har sedan lämnat det allt mer och mer, framför allt för att jag är så dålig på att använda specialvapnet Ink Jet.

Jag gillar dock huvudvapnet väldigt mycket och Splat Bomber som sekundärvapen är också mycket bra. Både huvudvapnet och sekundvapnet är vänliga mot en nybörjare, men Ink Jet som specialvapen är verkligen ingenting för nybörjaren. Eller i alla fall inte för mig. Att flyga omkring med ett jetpack och skjuta på folk på marken är visserligen väldigt kul, men jag har verkligen svårt att träffa någon med detta vapen. Jag är dock sugen att träna ordentligt och bli bättre på att använda Ink Jeten, då jag älskar det här vapnet i övrigt. 

Tentatek Splattershot använder jag när vill röra mig över hela banan, framför allt i Clam Blitz. Därför har jag  satsat på Swim Speed Up, Run Speed Up och Ink Resistance Up. Ink Resistance Up gör att man rör sig snabbare och inte tar lika mycket skada när man vandrar genom motståndarlagets färg. Som du kan se skulle jag även här behöva fixa lite bland de övriga underegenskaperna, men det här var den första uppsättningen kläder som jag började använda, så de har ett affektionsvärde för mig.

I Splat Zones spelar jag med Tri-Slosher Nouveau. Det är ett rätt nytt vapen, så här har jag inte hunnit levla upp en uppsättning kläder som jag är helt nöjd med. Nedan kan du se hur jag hålla på att leva upp en uppsättning kläder som har samma huvudegenskaper som de jag använder för min Custom Splattershot Jr.

En bonus är att de tre klädesplaggen ser riktigt snygga ihop tillsammans. Fresh!

Jag testar också att spela med Tri-Slosher Nouveau i Clam Blitz. Då man rör sig mycket över hela kartan i det läget är tanken att jag satsa mer på mobilitet. Här håller jag på med en uppsättningen som bygger på Ninja Squid. Ninja Squid gör att man blir osynlig när man simmar, vilket är bra när man ska smyga sig på en fiende. Ninja Squid har dock som nackdel att man simmar långsammare, vilket gör att man gärna kombinerar den med ett par Swim Speed Up.

Jag är dock fortfarande osäker på om Ninja Squid verkligen gör någon nytta i Clam Blitz, eller om jag istället borde satsa på uppsättningen Swim Speed Up, Run Speed Up och Ink Resistance Up, likt min uppsättning för Tentatek Splattershot ovan.

LÄS MER: Varför Clam Blitz inte fungerar i Splatoon 2

Jag tycker dock att de här tre plaggen passar rätt bra ihop på ett rätt opassande sätt.

När det gäller det fjärde och sista rankade läget, Tower Control, har jag faktiskt inte hittat något vapen som jag är helt nöjd med, så det blir mest min Custom Splattershot Jr. här. De flesta säger att man ska spela med någon Blaster i Tower Control, så jag är ute efter att hitta den Blaster som passar mig bäst. När jag väl har hittat den får vi se vilka klädesplagg som passar bäst ihop med den. För det bästa sättet att välja kläder i Spaltoon 2 är att först spela med det aktuella vapnet och se inom vilket område som du får svårigheter – tar färgen i huvudvapnet snabbt slut till exempel? – och sedan väljer du dina kläder med de egenskaper som bäst passar din spelstil, det aktuella vapnet och det spelläge som du ska spela.