Det vilda Drift Zones-jublet i Forza Horizon 4

Att drifta har hela tiden varit min akilleshäl i jakten på alla achievements i Forza Horizon 4. Och jakten på alla achievements går rakt genom två drifting-achievements. Men på något sätt inledde den föregående spelveckan genom att äntligen ta tre stjärnor på alla Drift Zones i Forza Horizon 4.

När spelveckan innan började hade jag trots flera månader av kämpande fortfarande bara klarat fem av tjugo driftzoner. Målet kändes således väldigt långt borta. Men plötsligt lossnade det, och det rejält. För två veckor sedan klarade jag sju zoner och jag inledde den här veckan med att ta de sista åtta på samma förmiddag. Av dessa åtta tog jag till och med tre i rad på första försöket, det bara drog iväg plötsligt.

Den sista zonen var dock riktigt, riktigt svår. Jag hade sparat den till sist för jag hade misslyckats kungligt på den förut, och nu gick det inte bättre. Den är väldigt kort och består egentligen bara av två kurvor och ändå krävde spelet 90 000 poäng av mig, vilket var mycket mer än de andra korta zonerna i spelet. Hur jag än kämpade kom jag aldrig bättre än 82 000. Men efter en dryg timmes kamp slog jag till sist till med 90 029 poäng. Det var länge sedan jag gett ifrån mig ett sådant segerjubel!

Från att för bara två veckor sedan se helt oövervinnerlig ut så vände plötsligt allt. Bara fyra achievements kvar!

Nästa drift-succé i Forza Horizon 4

Trots att jag tagit achievementen för att trestjärna alla Drift Zones i spelet återstod en belöning för att drifta – achievementen för att ta samtliga stjärnor på Drift Club på Fortune Island.

Jag hade gruvat mig för den här achievementen, då jag inte ens får välja vilken bil jag ska drifta med i de här utmaningarna, men det visade sig att min oro var kraftigt överdriven. Den här archievementen visade sig vara riktigt enkel. Det gällde att ta tre stjärnor på sju olika utmaningar, och de flesta tog jag redan på första försöket. De få gånger jag misslyckades var för att jag inte hann i mål i tid, inte för att jag inte skrapat ihop nog många poäng på att drifta.

Bara tre achievements kvar!

Strul och lycka i Forzathon Live

Archievementen för att klara alla uppdrag i Skill Streak var snabbt avklarad och plötsligt var det bara två achievements kvar.

Forzathon Live-achievementen ställde till med betydligt större besvär. Om du inte vet vad Forzathon Live är så är det ett event som händer varje hel timme i Forza Horizon 4. Tillsammans med andra spelare online löser man tre utmaningar under en tidspress på femton minuter. Det är svårt misslyckas i en Forzathon Live. Det enda som kan gå fel är egentligen att man bara får en medspelare, att det blir Drift Zone som andra utmaning och din medspelare inte kan drifta.

Men. Forzathon Live-achievementen kräver att du klarar tre Forzathon Live i rad. Man behöver alltså ha tillgång till en speldator tre timmar i rad, och som du kanske minns från tidigare delar av Martins Spelvecka har jag för tillfället ingen speldator i lägenheten. Bara att försöka klara denna när jag är på besök hos mina föräldrar alltså.

Första försöket började bra. Den första Forzathon Live var vi runt tio spelare och vi klarade alla tre utmaningarna på sammanlagt fem minuter. Efter fyrtiofem minuter av väntan var det dags för nästa omgång. Vad hände? Jo, vi blev två spelare, det blev Drift Zone som andra utmaning, den andra spelaren kunde inte drifta. Ridå.

LÄS MER: Så skulle achievements fungera till Nintendo Switch

Nästa försök gick ännu sämre. Redan i den första Forzathon Live blev vi två spelare, det blev Drift Zone som andra utmaning, den andra spelaren kunde inte drifta. Hej och hå. Här kan jag påpeka att mor knackade dörren och fick iväg mig på en shoppingtur, så det var väl lika bra att det gick som det gick.

På tredje försöket gick det dock bättre. Både den första och den andra Forzathon Live var vi kring tio spelare, det blev ingen Drift Zone och allt gick som en dans. Dags för timme tre och den sista Forzathon Live, och nu var vi bara fyra spelare. Oro. Om en eller två av dessa plötsligt hoppade av, vilket inte är helt osannolikt, skulle vi kunna få problem. Så, vad fick vi som andra utmaning? Drift Zones förstås. Och visar sig att samtliga mina tre medspelare är risiga på att drifta!

Nu händer dock två saker som jag inte förväntat mig. Det första är att jag driftar jag som en gud igen, och poängen bara rasar in. Dessutom kräver spelet, av någon underlig anledning, färre poäng av oss för att klara utmaningen nu när vi är fyra spelare än när vi var två. Ännu en gång driftar jag mig till en framgång den här veckan. Den sista utmaningen är Speed Zone och med fem minuter kvar på klockan är det en ren formalitet.

Bara ett hinder återstår. Forza Horizons achievements är notoriskt opålitliga. Jag själv två gånger råkat ut för achievements som inte poppat upp fast jag gjort sig förtjänt av dem. Många andra har vittnat om achievements som inte dykt upp fast spelaren klarat dem, och den här achievementen är en av dessa. Men jag drabbas av ännu en glädjechock när belöningen dyker upp i nedre högra hörnet.

Bara en achievement kvar!

Den sista achievementen i Forza Horizon 4

Nu var det bara en achievement kvar. Den att vinna alla mästerskap under en Sommar-säsong. Pikant nog hade jag redan klarat den här achievement en gång, nämligen för en månad sedan. Men då poppade den aldrig upp, utan jag fick vänta en hel månad på min nästa chans.

Och nu var den här. Visst fanns det en oro för att den inte skulle komma att poppa upp den här gången heller. Men jag kastade mig rakt in i leken. Precis när jag loggade in i spelet fick jag erbjudandet att spela ett av dessa tre mästerskap i co-op. Varför inte? Jag och en annan spelare gav oss in i säsongens Dirt-mästerskap. Men nu fick jag en chock. Banan vi spelade var nämligen en spelarskapad bana och den var allt annat än lätt att köra.

Problemet med spelarskapade banor i Forza Horizon 4 är att de ofta är fylla av tvära och oväntade svängar. Dessutom är de sällan lika pedagogiska som spelmakarnas banor, med checkpoints som kan vara gömda bakom träd och annat sådant. Så jag missade redan den andra checkpointen, då jag inte förväntat mig en spelarskapad bana utan körde som man gör när man spelar en av de officiella banonrna, och sedan gick det inte bättre. Spelaren jag spelade mig tröttnade uppenbarligen på mig för hen hoppade av och hjälplöst sist hoppade jag också av. Pinsamt. Hur skulle det här gå?

LÄS MER: Förändringarna som gjorde Forza Horizon 4 till ett mästerverk

När jag skulle spela banan solo gick det inte bättre. Min stackars rallybil halkade omkring på de smala och svåra banorna som i en tvålkoppssimulator. Hur jag än kämpade kom jag aldrig bättre än fyra i loppet. Och jag som måste vinna mästerskapet för att få min achievement! Skulle jag måste bli tvungen att vänta ytterligare en månad på min chans?!

Jag nöjde mig till sist med min fjärdeplats, och jag fortsatte till det andra andra och sista loppet i mästerskapet. Nu låg jag risigt till. Även om jag vann det andra loppet var risken stor att vinnaren av det första loppet kom på andra eller tredje plats i det andra loppet och jag var rökt.

Det andra loppet var dock betydligt enklare – och med betydligt enklare menar jag att det var grymt jäkla skitsvårt. Men med långa raksträckor där jag kunna trycka pellen i botten ordentligt på min trimmade rallybil. Den gillade raksträckor bättre än tvära kurvor, helt klart. Men kurvorna var grymt svåra även här, och jag använde spola-tillbaka-tiden-knappen oftare här än jag brukar göra på en hel vecka i spelet i vanliga fall.

Men jag lyckades precis knipa första plats, och nu följde några fasansfulla sekunder av väntan. Hur hade de andra förarna slutat? Nej, jag hade tur! Vinnaren av det första loppet hade bara kommit femma och tvåan i det första loppet hade inte klarat sig bättre. Jag vann med två poäng!

De två sista säsongsmästerskapen var skapade av spelmakarna och således lätta att klara, och äntligen poppade spelets sista achievement upp. Jag var på 2000/2000. Jag var Mister 100%. Achievementkungen i Forza Horizon 4. Gud, så skönt.