Oktober 2019 är en spelmånad jag sent kommer att glömma. När den nya säsongen i Overwatch började placerade spelet mig betydligt längre ner på online-rankingen än jag brukade spela. Detta trots att jag vann alla fem placeringsmatcherna. Så plötsligt fick jag spela i betydligt sämre lag än jag brukar. Bara att bita ihop och kämpa sig uppåt rankingen, tänkte jag. Varpå spelet började att disconnecta mig innan matcherna började och mellan ronderna. Så jag störtdök ännu längre ner på rankingen som straff. Då jag bara disconnectade innan matcher och mellan ronder så kunde det knappast vara mitt internet som krånglade, utan snarare någon bugg i spelet.

Jag kontaktade Blizzards support, men de hade bara tips i form av ”kolla ditt internet” att bidra med. Till slut lyckades jag lista ut att det var nätverksinställningarna i min Playstation 4 som hade ballat ur. Men Overwatch straffade mig inte bara för alla disconnects genom att jag sjönk på rankingen för mina ofrivilliga disconnects, jag fick dessutom under några dagar enbart spela i en form av icke-lag, där jag gissar att alla fuskare hamnar. Mina medspelare var helt ointresserade av att samarbeta för att vinna. De stannade kvar och sprang omkring i hemmabasen trots att matchen hade börjat eller hoppade av så fort motståndarlaget hade tagit ledningen. Jag var väldigt positiv när Blizzard lanserade Role Queue till spelet. Men nu blottlades problemet med att support, tank och DPS har var sitt eget rankingsystem i spelet. Hamnar du för långt ner på rankingen som support är det i princip omöjligt att ta sig upp igen, speciellt som du spelar som Mercy. För vad är det för mening med att vara support och hela eller boosta spelare som inte ens försöker spela för att vinna?

Det är alltid tufft när det går dåligt online, men det är extra tufft när man själv inte har någon del i det som gått snett. Trots att jag älskar Overwatch så orkade jag inte med att bli oskyldigt bestraffad längre, och jag gjorde vad man brukar göra när man vill slicka sina sår: jag sökte mig till en säker plats.

Du har förmodligen också ett sådant spel, en tryggt hamn dit man kan söka sig när man mår dåligt, en säker plats dit man alltid är välkommen. För min del är det spelet Forza Horizon 4. Det är en färgglatt spel, det är ett välkomnande spel, det finns alltid massor att göra, och man blir belönad för precis allting man tar sig till. Visst har även Forza Horizon 4 ställt till krångel ibland, framför allt är det spelets notoriskt opålitliga achievements som är boven. Ibland har jag inte fått achievements som jag faktiskt har uppfyllt och ibland har jag fått achievements för saker jag inte ens har gjort ännu. Även spelets veckouppdrag brukar kunna bjuda på strul ibland när de instruktioner som spelet ger dig inte stämmer med verkligheten. Men i det stora hela är inte Forza Horizon 4 mer buggigt än något annat storspel, snarare är det ett under av spelarvänlighet.

I våras blev Forza Horizon 4 det första fullprisspel som jag tagit alla achievements i, när jag uppnådde 2000/2000. Under sommaren lade spelmakarna lagt till ytterligare 750 poäng, så för att skölja den dåliga smaken av förnedringen i Overwatch ur munnen beslutade jag mig för att åter satsa på att ta alla achievements i Forza Horizon 4. Att uppnå 2750/2750. Det var dags att bli stolt över sig själv igen!

Jag vände mig direkt till spelets andra expansion, Lego Speed Champions, som stod för 500 av dessa nya poäng. Då jag bara hade testat den som hastigast i somras när den släpptes, så hade jag massor av skoj som väntade på mig med alla uppdrag som den nya Lego-dalen hade att erbjuda. För några timmar sken solen över mig och mitt spelande igen. Det skulle inte vara länge.

Upplägget i Lego Speed Champions är att genom att vinna lopp, utföra uppdrag och uppfylla prestationer så får du legobitar. När du har samlat nog många legobitar så kan du återvända till ditt legohus och bygga ut huset. Och varje gång du bygger ut huset så låser du upp nya uppdrag. Vilket förstås leder till ännu mer legobitar och ett ännu större hus. Och en och annan så hett eftertraktad achievement på vägen. Mitt problem? Hur många legobitar jag än samlade så vägrade någon att bygga på mitt hus.

Var det något jag hade missuppfattat? Jag försökte med allt för att få igång byggandet, men inget fungerade. När jag kollade Let’s Plays på Youtube såg jag att de andra spelarna bara behövde köra bilen till huset så började det byggas automatiskt. Men när jag kom till huset så hände ingenting. Verkligen ingenting. Jag kontaktade Forza-supporten och fick en lång lista på åtgärder, inklusive att avinstallera spelet och installera det igen. Jag testade allt. Ingenting hjälpte. Supporten tackade mig för att jag hade rapporterat buggen, och de lovade att göra allt vad de kunde för att åtgärda den. Sedan dess har ingenting hänt.

Så nu kan jag inte nå 2750/2750 i Forza Horizon 4, hur bra jag än spelar. Det är helt enkelt omöjligt, för de uppdrag som ger achievements låses inte upp om ingen bygger på huset. Så medan jag väntade på att Playground Games (kanske) fixar den förbaskade buggen, så fick jag vända mig till ett annat spel. Kanske skulle jag återvända till Overwatch trots allt?

Men innan jag hann återvända till Overwatch, så avslöjade Blizzard att de hatar demokrati och frihet och älskar diktaturer och förtryck, så allt mitt intresse för det spelet försvann. Men jag kände mig sugen att spela Super Smash Bros Ultimate igen. I somras blev jag tvungen att sluta spela det, då jag hade väldigt svårt att hitta några onlinematcher. Men det hade ju gått några månader sedan dess, kanske hade det blivit bättre nu? Spoiler: det hade det inte. Det var helt dött i onlineläget. Spelet hittar inga matcher alls. Jag kanske ska ta och kontakta Nintendos support? Kanske kan de hjälpa mig…